Evidence-based practice

Tijdens deze interactieve cursus leer je aan de hand van een 10 stappen-model, hoe je een vraag uit de dagelijkse praktijk snel en makkelijk kan beantwoorden met recente evidentie uit Cochrane en Pubmed én jouw behandelingen kan onderbouwen met deze evidentie. Daarnaast leer je de basiselementen van evidence-based practice, op welke manier een wetenschappelijk artikel is opgebouwd en hoe een wetenschappelijk artikel geanalyseerd en de waarde beoordeeld kan worden met behulp van het Analyseformulier.
De kennis en vaardigheden worden toegepast door het uitwerken van een eigen patiënten casus.

Leerdoelen
De cursist:
– kent het doel en de definitie van evidence-based werken
– kent de 3 perspectieven van het evidence-based handelen
– weet wat de methodiek van het evidence-based handelen is
– kan een vraag uit de praktijk omzetten naar een goede onderzoeksvraag en
zoekvraag (PICO)
– kan aan de hand van de PICO-vraag evidentie zoeken op Cochrane en PubMed
– kan aan de hand van een aantal tips snel de juiste evidentie vinden op
Cochrane en PubMed
– weet wat de ladder van evidentie is en hoe de ladder van evidentie gebruikt
moeten worden bij het bepalen bewijskracht
– weet hoe het 10-stappen-model te gebruiken bij het zoeken van (weten-
schappelijke) evidentie
– weet hoe evidentie geïntegreerd en toegepast moet worden in de dagelijkse
praktijk
– kent de opbouw van een wetenschappelijk artikel en is in staat beter en sneller
een wetenschappelijk artikel te lezen a.d.h.v. van deze opbouw
– kan een wetenschappelijk artikel a.d.h.v. een Analyse formulier analyseren en
beoordelen
– kent de begrippen klinische relevantie en significantie
– kan de uitkomsten van de wetenschappelijke literatuur toepassen in eigen
behandelingen

Werkvorm
Het is een interactieve cursus waarbij de cursist actief aan de slag gaat met het zoeken van evidentie via Pubmed, met het analyseren van een wetenschappelijk artikel en het toepassen van deze evidentie in een eigen patientencasus (Casestudy).

Tijdsbesteding
13 contacturen en 34 uur zelfstudie (2 uur voor cursusdag 2 + 32 uur uitwerken casestudy)

Docent
Dr. Vanessa Hollaar (1978) is als hoofddocent en onderzoeker verbonden aan de Opleiding Mondzorgkunde, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Vanessa is in 2001 afgestudeerd als mondhygiënist en heeft daarna Psychologie gestudeerd. Op de opleiding verzorgt Vanessa onderwijs m.b.t. evidence-based practice (EBP) en praktijkgericht wetenschappelijk onderwijs. In 2015 richtte zij The Oral Evidence Academy op om actuele wetenschappelijke inzichten toegankelijk te maken voor alle (mond)zorgprofessionals. www.oralevidence.nl

Algemene informatie
Data:
Vrijdag 24 april 2020, 9.30 – 15.30 uur (dag 1)
Vrijdag 15 mei 2020, 9.30 – 15.30 uur (dag 2)
Vrijdag 19 juni 2020, 10.00 – 12.00 uur (dag 3)

Locatie: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Philips van Leydenlaan 25, 6525 EX Nijmegen

Cursurprijs:
€ 840,- voor NVM-leden
€ 995,- voor niet NVM-leden


Inschrijven voor Evidence-based practice

Ben je al een NVM-lid of heb je al een (gast)account? Log dan nu in.
 
Plaats
Nijmegen
Startdatum
vr 24 april 2020
Prijs
995
 

Selecteer eerst een type en vervolgens de onderdelen waar u voor wilt inschrijven


Persoonsgegevens

Adresgegevens


NVM-mondhygiënisten
Postbus 1166
3430 BD Nieuwegein
T 030-657 10 13
E bureau@mondhygienisten.nl